Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Tien jaar geleden begonnen Philip Voogt en Wouter van den Brink met een totaal nieuwe dienst: Aangetekend Bellen. Al snel evolueerde dat tot Aangetekend Mailen. Waren ze toen nog roependen in de woestijn, inmiddels zijn ze hard op weg de digitale postbode van Europa te worden. Philip en Wouter aan het woord.

Geboren uit een akkefietje

‘Het begon allemaal met een akkefietje tijdens mijn studie’, vertelt Philip. ‘Ik wilde de enigszins lastige telefoontjes die ik had met de toenmalige Dienst Uitvoering Onderwijs formaliseren, maar daar was geen rechtsgeldige oplossing voor. Dat gat, daar zijn Wouter en ik toen ingesprongen. We bedachten Aangetekend Bellen, wat al snel evolueerde tot Aangetekend Mailen: een dienst om beveiligd en rechtsgeldig digitale documenten versturen, inclusief de mogelijkheid deze digitaal te ondertekenen voor akkoord op de inhoud. In april 2011 zag Aangetekend B.V. het levenslicht, en ineens zijn we tien jaar verder.’

Roependen in de woestijn

Wouter: ‘Toen we begonnen voelden we ons als roependen in de woestijn. We startten met een dienst waar de markt nog niet klaar voor was. Nu lijkt het allemaal zo ontzettend logisch, maar toen waren wij echt pioniers op het gebied van beveiligde en rechtsgeldige e-mailcorrespondentie. Die marktacceptatie duurde langer dan wij voorzien hadden. Ondernemen gaat met pieken en dalen, dat is bekend, en dat kunnen wij zeker onderschrijven. Je kunt de markt nu eenmaal niet in je eentje veranderen, zo is wel gebleken. Toch zijn we nooit het geloof kwijtgeraakt in onze oplossing.’

Helpend handje

‘Er zijn twee dingen die ons wel een handje geholpen hebben’, sluit Philip aan. ‘Allereerst de uitbraak van de coronapandemie – en daarmee de stroomversnelling waarin digitalisering terecht is gekomen. Hierdoor nam ook de acceptatie van onze dienst steeds sneller toe. Het bracht ons nieuwe klanten én bestaande klanten zijn onze diensten nog intensiever gaan gebruiken. Mensen zijn inmiddels veel meer gewend dat alles digitaal kan. Tien jaar geleden was het echt nog niet zo dat je vandaag een wasmachine bestelde, en die de volgende dag in huis had. Ten tweede is de veranderende wetgeving ons goedgezind geweest. Begin 2021 is de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel retailers actief en met succes gebruik zijn gaan maken van onze dienst. Zo waarborgen ze dat hun HR-communicatie efficiënt, beveiligd en rechtsgeldig verloopt. En natuurlijk het feit dat we als eerste Nederlandse Trust Service Provider aan de Europese eIDAS-verordening voldeden. Op 24 maart 2020 verschenen we, na tweeëneenhalf jaar hard werken en de nodige tegenslagen, eindelijk op de lijst van qualified Trust Service Providers. Daar zijn we echt heel trots op.’

Veel meer dan alleen aangetekende post

‘Tien jaar geleden was ons streven dat de duurste aangetekende mail net zo veel zou kosten als de goedkoopste postzegel. Vandaag de dag wordt onze dienst veel breder ingezet dan alleen ter vervanging van aangetekende poststukken’, vervolgt Wouter. ‘Wat ons is meegevallen zijn de procesveranderingen die we bij klanten teweeg hebben gebracht. Ik weet nog als de dag van gister dat we bij een van de Nederlandse grootbanken tegenover dertig juristen zaten om ze te overtuigen van het nut van Aangetekend Mailen. ‘We zijn niet negatief’, was hun conclusie, wat in het geval van juristen zo veel wil zeggen als: we zijn echt superenthousiast. Ook de techniek is natuurlijk drastisch veranderd. In de beginjaren gingen we samen de klanten af om fysiek een paar regels code in hun mailprogramma te programmeren. Ook het uiterlijk van de dienst is enorm geëvolueerd. We zijn inmiddels aan de vijfde versie toe, en de laatste versie is honderd keer netter en professioneler dan de eerste. Dat is ook heel belangrijk voor de betrouwbaarheid: het moet direct duidelijk zijn voor de ontvanger wie de afzender is, dat er een qualified Trust Service Provider tussen zit, met dezelfde status als de vertrouwde postbode.’

Achter alle mails zit een verhaal

Philip en Wouter stapten tien jaar geleden redelijk blanco in de markt. ‘De processen die we vandaag de dag mogen ondersteunen, daar hadden we toen niet over durven dromen’, lacht Philip. ‘Kijk naar het totale order-to-cash-proces van Leaseplan, of het feit dat een grote retailer als Jumbo Aangetekend Mailen inzet in haar HR-processen. Achter al die mails zit een verhaal. Die verhalen kennen wij niet, maar we spelen op die manier wel een belangrijke rol in een organisatie en in het leven van de ontvangende partijen. En met onze consumentenoplossing helpen we inmiddels ook particulieren en éénpitters met het versturen van belangrijke stukken. We hopen dat we over tien jaar oprecht kunnen zeggen dat we het digitale postbedrijf van de toekomst hebben gebouwd, niet alleen binnen Nederland, maar internationaal. De komende jaren gaan we fors uitbreiden naar andere landen, in juli staat bijvoorbeeld Italië op het programma. Maar ook vandaag de dag zijn we al bekend over de hele wereld. Ik weet nog goed dat we een keer een handgeschreven brief kregen uit Thailand, met zes prachtige Thaise postzegels erop. Iemand reageerde op Aangetekende Mail van verzekeringsmaatschappij. De beste man had de mail wel ontvangen, maar had geen idee hoe hij moest antwoorden.’

Aangetekend B.V. viert kristallen jubileum

Simpel voetballen

Aangetekend B.V. begon met Philip en Wouter, inmiddels kunnen de mannen op een hele club medewerkers vertrouwen. ‘We hebben echt een mooi team neergezet’, zegt Wouter vol trots. ‘Gezamenlijk hebben wij in 2020 onze kernwaardes gelanceerd. Die zeggen iets over ons DNA, onze cultuur, en ze helpen ons bij het nemen van strategische beslissingen. We hebben in totaal zes kernwaarden, en de mooiste vind ik zelf ‘de kracht van eenvoud’. Die hebben we mooi geïllustreerd in een blog over de Cruijffiaanse uitspraak: ‘Het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.’ Daar zit een groot deel van onze kracht, dat het voor de gebruiker zo eenvoudig is.’

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat onze digitale postbodes voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.

Download onze brochure

Zij maken al gebruik van onze oplossingen

Meer informatie ontvangen?

Benieuwd hoe Aangetekend Mailen in de praktijk werkt? Plan een persoonlijke afspraak in met een van onze experts.

Ontvang onze brochure via een Aangetekende Mail. Zo ervaar je direct het proces aan de ontvangende kant.

Andere klanten gebruiken ook

Digitaal Ondertekenen

Overeenkomsten moeten rechtsgeldig ondertekend zijn. Ook met een digitale handtekening moet dit waterdicht zijn. Optioneel kan er een extra identificatie gevraagd worden voor meer zekerheid.

Lees meer >>

Beveiligd Mailen

Privacygevoelige data moet worden beschermd tegen verlies, diefstal of hacken. Gebruik altijd veilig mailen om dit te voorkomen. Als de mail niet veilig kan worden afgeleverd, krijgt de ontvanger een bericht om de mail veilig op te halen.

Lees meer >>

Grote Bestanden Mailen

Het kan soms lastig zijn om een groot bestand via de mail te verzenden, omdat dit de mailserver flink belast. Of de bijlage bevat privacygevoelige data. Verstuur bijlagen veilig en gemakkelijk via de server van Aangetekend.

Lees meer >>

  Certificeringen

       

Een eIDAS gekwalificeerde vertrouwensdienst voor een elektronische Aangetekende brief.

EU Trusted service providers >>

Back To Top